موسسه قرآنی تمهید

وبگاه موسسه قرآنی تمهید

موسسه قرآنی تمهید

وبگاه موسسه قرآنی تمهید

موسسه قرآنی تمهید
این وبگاه به جهت معرفی موسسه تمهید و نیز اطلاع رسانی فعالیت های آن موسسه در زمینه های تفسیر تنزیلی و مهندسی فرهنگی و ... شکل گرفته است.

مؤسسه فرهنگی تمهید در سال 1380 هجری شمسی با هدف سامان بخشی به آثار علمی آیت الله معرفت (ره) تاسیس گردید، برخی از  دستاورد  های مؤسسه در زمان حیات معظم له عبارتند از:

1-جمع آوری ، تدوین و نشر مقالات متفرقه آیت الله معرفت مانند کتاب جامعه مدنی که مجموعه مقالات ایشان می باشد؛

2- ترجمه و نشر ترجمه التفسیر و المفسرون و کتاب شبهات و ردود؛ به دو زبان فارسی و عربی.

3- انتشار آثار جدید ایشان ازجمله کتاب ولایت فقیه؛

4- اصلاح و باز بینی کتب منتشر شده و انتشار مجدد آنها با ویرایش جدید، مانند: التمهید فی علوم القرآن.

5- تشکیل گروههای پژوهشی جهت انجام کار های تحقیقاتی جدید. از جمله پروژه عظیم تدوین «التفسیر الاثری الجامع» که امور تحقیقاتی آن به دست گروهی 20 نفره زیر نظر استاد به انجام رسید.

مؤسسه تمهید پس از وفات آیت الله معرفت در سال 1385 به فعالیت خود ادامه داد، از جمله اقدامات در این مرحله به مواردی همچون،  نشر بخش اول «التفسیر الاثری الجامع» نشر مجموعه ده جلدی التمهید و ترجمه آن ها، ترجمه و نشر مجلدات ابتدایی التمهید فی علوم القرآن. جمع آوری کلیه مقالات علوم قرآنی آیه الله معرفت (ره) و... می توان اشاره کرد.

در سال 1392مؤسسه تمهید با تغییر سازمان و با نام "مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید" به مدیر مسئولی حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالکریم بهجت پور، حوزه فعالیت خود را گسترش داد و فصل جدیدی را آغاز نمود.

استاد بهجت پور که از ارادتمندان و شاگردان ممتاز و مورد توجه مرحوم ایت الله معرفت بودند، مهمترین رسالت و اهداف مؤسسه را تداوم فعالیت زمینه قرآن در عرصه های، پژوهش، آموزش و ترویج قرآن قرار دادند.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تمهید،  طی مدت کوتاه فعالیت در دوره جدید ، با جذب گروهی از طلاب جوان و فاضل، توانسته دستاورد های قابل قبولی داشته باشد که ذیلاً به بخشی از آن ها اشاره می شود

1- انتشار تفسیر همگام با وحی به قلم استاد بهجت پور، این تفسیر نخستین تفسیر جامع شیعی به ترتیب نزول می باشد. 

2-انجام کار های پژوهشی در زمینه مهندسی فرهنگی قرآن که به کشف و روش های نهادینه کردن فرهنگ اسلامی در جامه می پردازد.

3- تالیف و انتشار کتاب و جزوات مختلف مرتبط با قرآن و حدیث.

4- آموزش نیروهای متخصص و به کارگیری آنان در برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های بیان تفسیر که تاکنون بیش از 80 کارگاه در سراسر کشور برگزار شده و طیف وسیعی از فعالان قرآنی را تحت پوشش قرار داده است.

 

لگو موسسه